Thursday, November 18, 2010

Ku susah hati..


Since aku da kerja ni kan..badan aku ni cam da dipam2 lagaknya..dulu mse study maintain je 49kg..aku makan byk mane pn..aku still cmtu gk..sonok sgt time tuh..tapi muncit tu ttap ado..dri zaman matrik lagi..tahh pe hal tah..aku pn xtau..da ni skang aku nek 5 kg..byk kn..so, aku cam da susah ati..

Yela mana taknye berat..awal2 aku keje dulu..mmg aku mkn byk..okay slh aku..tskk..tskk..klu da pg2 breakfast..lunch mkn nasi..ptang ngonyeh2..pstu bli cekodok pisang kt bawah tuh..malam makan jgk..ko tak rase ke aku mmg cri bahana..padan la muka aku kn..tp kn..tu dulu..skang ni aku cm da insaf da..aku da xmkn ptg2 lagi..
Huhu..baek kan aku..even lucnh pun aku xmkn..sbbnye aku pose..pose ganti aku da abis..pose sunat je aku wat ari2..Aku bukan ape..aku cm tah la..nk kurus..aku down la tgk badan aku cni..sdih sgt aku..huhu..aritu b4 Ramadhan ari tuh..aku pose 2mggu..turun gk 2kg..pstu nek blik..apekah??huhu..bencik aku!!..

Jadinya korang nak yg kurus ke gmuk cam gmbr atas tuh..aku nk yg kurus la kan..So, tadi aku sje google tips2 nak kurangkan berat badan..so, aku nk share kat korang..n insyaAllah aku akn wat cm ape yg dicakap kn ni..aku amik ni pun kat Kevin Zahri bukan calang2 orang k..huhu..

Jom baca tips kat bawah ni:
  1. Jangan skip meals. Ramai ingat bahawa anda perlu skip meals seperti elakkan sarapan pagi dan melaparkan diri untuk kurang berat badan. Ini salah. Dengan cara ini anda hanya berjaya menurunkan metabolisma badan. Panduan Terbaik?Makan 5-7 hidangan sederhana sehari dan kurang makan/minum 2-3 jam sebelum tidur. (yg ni aku slalu skip..so, aku xnk wt lg)

  2. Kawal nafsu makan….once nafsu is there memang susah untuk membuat pilihan makanan yang baik. Again di sinilah anda perlu makan 5-7 kali sehari untuk mengawal nafsu makan anda. (akn kucuba control)

  3. Tingkatkan tahap keaktifan anda…tak semestinya dengan jogging atau bersenam di gym. Yang penting anda tingkatkan aktiviti physical untuk bakar lebih calorie, seperti

    • Park kereta anda lebih jauh daripada destinasi anda (mmg ari2 park kete jauh)
    • Jangan guna lif…use the stairs (gle ko..aku nye opis tgkt 19..nek tangga pengsan aku)
    • Bersihkan rumah anda (every weekend bersihkn umah)
  4. Ketahui keperluan kalori anda. Ini penting dan jika anda rajin, bandingkan keperluan kalorie dengan pemakanan kalorie seharian anda. (cne nk tau eh)

  5. Eliminate makanan yang 1. tidak elok dan 2. tidak perlu. Kekadang kita ambil makan/minuman yang actually kita tak perlukan sangat pun….just because its there, doesn’t mean we have to eat or drink them (mekdi perhaps?)

  6. Diet pills? Yes they work tetapi tidak jika anda tidak gabungkan penggunaannya dengan makanan yang terkawal….. (aku xmkn diet pills)

  7. Tak pandai kawal nafsu makan? Belilah protein shakes dan makannya di antara hidangan due kali sehari..1. antara sarapan dan lunch…2. antara lunch dan makan malam (akn ku prektiskan)

Agak2..tercapai tak sume yg kt atas tu eh?if tcapai..mest hepi gle smpi nak pengsan kn..Btw, aku akn berusaha bersungguh2 tok dapatkn berat idaman aku blik..Dimana ade kemajuan di situ ade jalan!!Chayok Ninie!!Yeay!!

No comments:

Post a Comment